
Certificatul digital Covid va putea fi eliberat de la 1 iulie. Care este termenul de valabilitate
Guvernul a adoptat, marți, o OUG care reglementează eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital privind Covid, pentru libera circulație pe durata pandemiei de Covid-19. Acesta se eliberează pentru: vaccinarea anti-Covid; testarea pentru infecția de Covid cu test antigen rapid și test RT-PCR; vindecarea în urma infecției cu Covid.
OUG privind măsurile de punere în aplicare a cardului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital privind Covid, cu scopul de a facilita libera circulație pe durata pandemiei de Covid-19.
Astfel, prin acest act normativ, se reglementează crearea cadrului legal pentru eliberarea începând cu data de 1 iulie 2021 a certificatului digital Covid-19 pentru călătoriile în UE, cu rolul de a facilita libera circulație pe durata pandemiei.
Ceritificatele eliberate sunt valabile astfel:
- Certificatele de vaccinare până la data de 30 iunie 2022;
- Certificatele de testare 24 de ore pentru testul antigen rapid și 72 de ore pentru testul RT-PCR;
- Certificatele de vindecare 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru Sars-CoV-2 înregistrat în platforma informatică CoronaForms.
Certificatele vor putea fi eliberate în format digital iar pentru persoanele care nu au acces la certificate în format digital, primăriile, Direcțiile de Evidență ale Populației și Direcțiile de Sănătate Publică vor putea asista cetățenii pentru eliberarea certificatului în format letric.
„În paralel cu certificatul a fost creată de STS și o platformă electronică de verificare a codurilor QR generate de acest certificat digital. Deocamdată nu este reglementată utilizarea în intern dar dacă vor fi solicitări din partea asociațiilor profesionale sau a operatorilor economici, putem discuta și despre utilizarea în intern”, a declarat ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă.
Certificatul va putea fi descărcat de la 1 iulie de pe platforma pusă la punct de STS și ca va fi disponibilă la adresa: certificat-covid.gov.ro.
„Polițiștii de frontieră au o aplicație pe care o au instalată pe dispozitivele din proprietatea Poliției de Frontieră, aplicație prin care verifică codul QR al cetățeanului care traversează frontiera. MAI și STS pun la dispoziția polițiștilor dispozitivele”, a mai spus ministrul.
Certificatul ar trebui solicitat cu cel puțin 5 zile înainte de o călătorie
Ioana Mihăilă a declarat că, în cazul în care platforma nu funcționează, există un call center gestionat de Ministerul Sănătății, unde activează personal din Ministerul Apărării Naționale.
“Call-centerul este pus în legătură cu un grup de lucru cu reprezentanți ai MAI și Ministerului Sănătății și împreună vor gestiona problemele legate de certificat. Din acest motiv, este bine dacă plănuim o călătorie în străinătate sau dacă plănuim să ne întoarcem să ne scoatem certificatul cu măcar 5 zile înainte. În condițiile în care există probleme, termenul de rezolvare pe care ni-l dorim este de 4 zile. Atunci este bine să fim prevăzători și să ne generăm certificatul cu minim cinci zile înainte de a planifica o călătorie”, a mai spus aceasta.
Editor : Alexandru Costea