Care sunt proiectele din PNRR acceptate de Comisia Europeană și domeniile la care au apărut obiecții. Explicațiile lui Dan Barna



Vicepremierul Dan Barna spune că România nu e „deloc” în pericol să piardă banii pentru Planul Național de Redresare și Reziliență. El a explicat la Digi24 ce proiecte au fost apreciate la Bruxelles și cele la care oficialii europeni au obiecții.

„Au apreciat partea de educație, partea de infrastructură de sănătate, partea de feroviar, partea de împăduriri. Sunt miliarde importante acolo și în ceea ce înseamnă partea de împăduriri, și în ceea ce înseamnă construcția de spitale, reforma în educație și tot ceea ce înseamnă infrastructura în educație. Toate acestea sunt considerate de Comisie ca fiind suficient de mature și suficient de închegate să se găsească în forma finală”, a spus Dan Barna la Jurnalul de seară.

El a vorbit și despre proiectele care nu au fost apreciate – irigații, infrastructură rutieră, rețeaua de gaze.

El a spus că, în opinia CE, sistemul de irigații propus de România este „depășit”.

„Problema cu irigațiile e că, așa cum știm noi irigațiile, canale care străbat câmpiile și de acolo cu pompe se fac irigațiile, în realitate contribuie la deșertificare, pentru că practic se extrage apa din sol, o parte e preluată înapoi în sol, o parte se evaporă. Se pierde accelerat apa din sol, România are o prezență a apei în sol sub media necesară și atunci genul acesta de irigații tradiționale sunt depășite complet și CE a spus foarte clar: nu o să dăm bani pentru sisteme care în loc să contribuie la un impact pozitiv asupra mediului, de fapt afectează și mai dramatic mediul”, a explicat Dan Barna, la Digi24.

„Comisia a fost foarte clară și a spus: actuala formulă nu va beneficia de suportul nostru pentru că e o formulă depășită tehnic, moral și nu vom aloca resurse pentru asta”, a adăugat el.

Barna a spus că soluția ar fi sistemele de irigații prin picurare și că România ar putea folosi fondurile structurale pe care România le primește prin bugetul multianual pentru a dezvolta astfel de sisteme.

În ceea ce privește autostrăzile, Barna spune că este vorba și despre o „discuție politică”.

„Dacă la irigații Comisia a fost tranșantă, la partea de rutier e o chestiune de dialog politic și de susținere politică aliniată. Mesajul transmis de Ghinea, pe care îl transmit și eu și colegii din coaliție – cu cât România va fi mai fermă la nivelul tuturor grupurilor europarlamentare că pentru România infrastructura rutieră e o obligație de dezvoltare și nu avem opțiunea că facem sau nu autostrăzi. Celelalte țări nu au alocări pe programul acesta, pentru că au deja autostrăzi. Noi, având acest deficit de dezvoltare, e foarte important să avem acest acord de dezvoltare. E un dialog deloc simplu, de aceea e nevoie de susținerea tututor partidelor”, a spus Barna.

„Am văzut PSD aproape iresponsabil atacând acest program. Eu îmi doresc susținerea întregului spectru politic. În momentul în care mesajul e foarte ferm de la nivelul unui stat membru, șansa ca acel mesaj să fie acceptat e mult mai mare”, a adăugat el.

Barna a mai spus că România este țara cu cea mai mare valoare a proiectelor pentru infrastructura rutieră.

El a vorbit și despre problemele proiectului care prevede implementarea rețelelor de gaze.

„Acolo e un punct de vedere al Comisiei Europene care spune că rețelele care vor fi dezvoltate din PNRR – România nu poate să ardă etape, nu poate să trecă de la cărbune și lemn la hidrogen, gazul e un combustibil de tranziție”, a spus Barna.

El a arătat că punctul de vedere al CE este că trebuie selectate 2 regiuni în care să fie implementate aceste rețele care să fie pregătite și pentru energia pe bază de hidrogen care este dezvoltată în prezent.

„Propunerea noastră inițială e pentru întreaga țară. Asta e altă zonă de discuție, cât se acoperă din ceea ce dorește Comisia față de necesitatea națională. În funcție de dezvoltarea deja existentă, probabil că vom ajunge la anumite regiuni unde nu e dezvoltată rețeaua. E o discuție tehnică la gaz, nu e respinsă, e o chestiune care trebuie definită mai clar”, a spus Dan Barna.

Editor : Monica Bonea



Citește mai mult..

Leave A Reply

Your email address will not be published.