Consiliul Concurenței sugerează limitarea cheltuielilor pentru reparațiile automobilelor: Șase alte sugestii care ar trebui asociate cu tarifele maxime pentru RCA – DOCUMENT

Consiliul Concurenței a dat aviz favorabil pentru stabilirea unor tarife maxime la RCA, însă cu o recomandare importantă: în cele 6 luni de înghețare a prețurilor RCA să fie un plafon și la despăgubirile aferente daunelor materiale, adică o limitare a costurilor cu reparațiile din service-urile auto. Această recomandare urmează să fie transmisă Guvernului care va trebui să ia o decizie cu privire la implementarea acesteia.

Ce înseamnă această recomandare pentru șoferi? Practic, costurile de despăgubire la daune materiale nu ar trebui să mai depășească valorile din sisteme specializate de calcul a daunelor, cum ar fi platforma Audatex, care primește date de la importatorii producătorilor auto. În acest moment, există dealeri auto care practică prețuri mai mici decât cele ale reprezentanțelor afișate în Audatex, însă sunt și dealeri independenți care vând piesele cu 70% mai mult decât prețurile din Audatex.

Supraveghere video pentru depistarea și amendarea celor fără RCA în trafic

Pe lângă aceasta, Consiliul Concurenței consideră că „măsura de stabilire a tarifelor maxime pentru polițele RCA trebuie însoțită de măsuri necesare instituirii unor mecanisme funcționale de piață care să conducă la stabilitatea și dezvoltarea acesteia, pe termen mediu și lung, astfel încât la finalul perioadei de instituire a prezentei măsuri, intervenția Guvernului să nu mai fie necesară.”

Autoritatea propune 6 măsuri structurale care ar putea ajuta la creșterea gradului de inclusivitate în asigurări, reducerea fraudei și îmbunătățirea infrastructurii rutiere:

1. Completarea art. 6 alin (8) din Legea nr. 132/2017, cu o nouă teză conform căreia despăgubirile suportate se vor acoperi de către asigurător prin raportare la convențiile incheiate între asigurător și unitatea reparatoare, iar în cazul în care o astfel de convenție nu există, plata despăgubirilor se va realiza prin raportare la tarifele medii ce pot fi obținute prin intermediul platformelor specializate în evaluarea și administrarea daunelor auto. Prin această măsură se are în vedere evitarea fraudelor în asigurările RCA și evitarea suportării unor costuri suplimentare de către asigurători, în urma lipsei de control asupra costurilor generate de plata despăgubirilor.
2. Completarea art. 22 din Legea nr. 132/2017, referitor la stabilirea despăgubirilor, cu un nou alineat care să prevadă posibilitatea asigurătorilor de a plăti despăgubirile în numerar, folosind platformele specializate în evaluarea și administrarea daunelor auto pentru determinarea acestora.
3. Posibilitatea ca polițele RCA să poată fi încheiate exclusiv pentru perioade de 6, respectiv 12 luni, în cazul persoanelor fizice. Opțiunea pentru o asigurare încheiată pe o perioadă multiplu de o lună conduce la creșterea costurilor asigurătorului, implicând astfel un cost anualizat mai mare decât cel al polițelor pe o perioadă mai lungă, respectiv la o posibilă afectare a gradului de includere în asigurări.
4. Creșterea gradului de cuprindere în asigurări. Măsura ar presupune implementarea unui sistem informatic care să colecteze datele din trafic (numărul de înmatriculare obținut din supravegherea camerelor video) în vederea depistării autovehiculelor care nu dețin o poliță RCA valabilă, sistem ce ar avea în vedere interconectarea bazelor de date ale Ministerului de Interne și ale Ministerului Transporturilor. Verificarea existenței poliței de asigurare se va face de către structurile Ministerului de Interne.
5. Dezvoltarea de politici publice care să vizeze îmbunătățirea infrastructurii rutiere (marcaje rutiere, reconfigurări de intersecții etc.) ce ar trebui să aibă ca rezultat creșterea gradului de siguranță și scăderea numărului de accidente, atât în interiorul localităților, cât și în afara acestora.
6. Dezvoltarea de politici publice care să stimuleze conducerea defensivă în vederea îmbunătățirii comportamentului conducătorilor auto.

Consiliul Concurenței subliniază că la emiterea acestui aviz a analizat doar oportunitatea implementării măsurii de plafonare, fără a se pronunța asupra nivelului de calcul al tarifelor maximale stabilite în proiectul de Hotărâre. Această sarcină a picat în grija Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), iar proiectul care a fost trimis Ministerului de Finanțe a generat reacții foarte dure din partea industriei de asigurări.

În concluzie, recomandarea Consiliului Concurenței de a plafona costurile cu reparațiile auto în perioada de înghețare a prețurilor RCA ar putea fi o măsură benefică pentru șoferi, însă Guvernul trebuie să ia în considerare și celelalte măsuri propuse de autoritate pentru a asigura o piață de asigurări funcțională și stabilă pe termen mediu și lung.