ANPC a impus amenzi unui număr de opt bănci din România, inclusiv celor două instituții bancare deținute de Stat: Eximbank și CEC Bank.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a finalizat verificările la alți opt operatori financiari bancari din România și a aplicat amenzi în valoare de 400.000 lei. În comunicatul oficial, ANPC a precizat că a continuat seria de verificări a modului în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu și lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valută, precum și dacă elementele prevăzute în condițiile contractuale respectă drepturile consumatorilor.

La toate cele opt bănci, ANPC a identificat fapte contravenționale care au constat în practici comerciale înșelătoare referitoare la modul de calcul al ratelor. Mai precis, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, în proporție de 25% din soldul principal de rambursat și 75% din dobândă. Această modalitate de calcul a făcut ca în realitate clienții să plătească, în mare parte, dobânzi. ANPC a menționat că aceste procentaje aparent infime sunt și motivul principal pentru care mulți clienți nu și-au putut plăti rata la timp și au fost în situația de a vinde neperformante creditele către recuperatorii de creanțe.

Horia Constantinescu, președintele ANPC, a declarat că acțiunea ANPC va continua și că situațiile dramatice la care se ajunge datorită acceptării unor credite cu dobânzi greșit calculate sunt inacceptabile. ANPC a sancționat un total de opt bănci în această situație: Exim Bank, Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, CEC Bank, Garanti Bank și Vista Bank.

Pentru a restabili echilibrul contractual și pentru a oferi consumatorilor o șansă reală de a plăti ratele fără să fie afectați de metodele de calcul greșite, comisarii ANPC au propus emiterea unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.

Aplicând această măsură, ANPC asigură echilibrul contractual și o decizie de tranzacționare în cunoștință de cauză pentru clienți, iar aceștia pot beneficia de egalitatea dintre părțile contractului și pot anticipa orice cost sau metoda de calcul înșelător. ANPC a avertizat că astfel de practici comerciale înșelătoare nu vor fi tolerate și că toate instituțiile financiare care încalcă regulile vor suporta consecințe legale.