„Se face vinovat de păcatul șmenului”

[ad_1]

Cristian Tudor Popescu a comentat, la Digi24, criticile făcute arhiepiscopului Teodosie de la vârful BOR și spune despre acesta că se face vinovat de „păcatul șmenului”. Gazetarul mai spune că oamenii vor merge în continuare „să fie împărtășiți cu o singură linguriță pentru toată lumea, la Teodosie” pentru că „majoritatea credincioșilor din România nu sunt religioși” – „N-au nicio treabă cu religia, nici măcar cu Biserica. Au treabă cu această alternativă la autoritatea locală numită «preot»”.

„Cum procedează domnul Teodosie… În mod normal ar fi trebuit să fie sancționat pentru ceea ce ne spune însuși Sfântul Sinod și însuși patriarhul în legătură cu domnul Teodosie: «Ridicarea Arhiepiscopiei Tomisului la rang de mitropolie nu constituie o necesitate misionară actuală ci, mai degrabă, o ambiție personală a chiriarhului său». Carevasăzică, ce ni se spune aici? Că înaltul ierarh Teodosie se face vinovat de păcatul ambiției personale. Deci, în Biserica lui Dumnezeu, când cere să fie făcută mitropolie arhiepiscopia, o face din dorința de slavă deșartă a domniei sale, din ambiție personală. Un păcat grav. Păcatul trufiei – vrea să fie mitropolit. Asta spune Sfântul Sinod, nu eu.

Apoi, tot Sfântul Sinod menționează încălcările normelor pe care le-a comis respectivul Teodosie: «Admiterea la doctorat a unor candidați cu note sub 8,5». Deși hotărârea Sfântului Sinod spunea clar că nu e voie. Apoi, «primirea preoților și monahilor din alte eparhii fără acordul chiriarhului eparhiilor respective». Mai departe, fabrica de doctorate din Constanța, care e patronată tot de Teodosie și unde ce se întâmplă…: «teze plagiate, profesori îndrumători impostori, deficiențe grave de redactare», o spune Sfântul Sinod, nu eu. Ce sunt astea?

Păi, carevasăzică, admitere la doctorat în condiții neregulamentare, primire pentru a fi hirotoniți, pentru a fi făcuți popi în diverse eparhii, probabil mult mai mănoase, a unor indivizi fără aprobarea chiriarhului de unde au plecat și, în sfârșit, făcutul de doctori pe puncte pe care îl vedem aici, cu teze plagiate și așa mai departe. Toate astea ce sunt? Sunt păcatul șmenului. Șmen! În mod evident pentru astea se dau bani, ca să intri la doctorat cu notă sub 8,5, ca să primești altă eparhie, mai bănoasă, ca să iei doctoratul deși plagiezi, deși e deficientă lucrarea, pentru asta cotizezi.

În plus, mai spune  Sfântul Sinod: «Inițiativele lui Teodosie din perioada pandemiei înseamnă o atitudine provocatoare. Un duh de indisciplină și răzvrătire». Deci după toate astea, ce face Teodosie – cere să fie înaintat în grad. Să fie făcut mitropolit. Pentru toate astea ar fi trebuit să fie dat afară din funcția de arhiepiscop. Și nu e dat afară.

Aici e o problemă structurală fundamentală – o diferență între Biserica Catolică și cea Ortodoxă. Nu degeaba spunea individul în cauză că e mare păcat să te închini într-o Biserică Catolică. Dacă era la catolici, acum, o încurca. Diferența structurală este că la catolici, Episcopul Romei, adică Papa, este primat. El poate decide în legătură cu diverși episcopi. În Biserica Ortodoxă, toți arhiereii – adică episcop, arhiepiscop, mitropolit, patriarh – toți sunt egali. Prin urmare, n-are ce să-i facă Daniel lui Teodosie. Stă liniștit acolo.

Sinodul ar putea, însă. Dar e complicat, trebuie să se întrunească o majoritate. Nu se va întâmpla nimic. Nu se va lua nicio măsură împotriva acestui domn. S-ar fi luat până acum, dacă era cazul. Ba mai mult, are să le dea și niște bani. Are să le dea și o căpiță de bani pentru niște cărți tipărite la Patriarhie pentru care n-a plătit.

Dar ce fac credincioșii în situația de față? Sfântul Sinod și Patriarhul României spun despre acest individ că e o rușine pentru Biserică. Asta înseamnă ce vedem aici, asta e traducerea într-un limbaj mirean. Ce fac credincioșii, se mai duc la păstorul lor, la arhipăstorul lor de la Tomis sau nu se mai duc, de vreme ce Sinodul și Patriarhul spun «Uite pe cine aveți acolo! Ce specimen aveți!». Întrebarea este, după ce aud ce spune Sinodul despre acest ins, mă mai duc să primesc de la el împărtășania, cu o singură linguriță pentru toată lumea.

Se vor duce suficient de mulți. Se vor duce destui, fără să țină seama de ce spune Biserica. Pentru că majoritatea credincioșilor din România nu sunt religioși. N-au nicio treabă cu religia. Au treabă cu reprezentantul religiei, al Bisericii, local. Cu episcopul, cu arhiepiscopul, cu mitropolitul. Chiar și cu preotul din parohie. Au treabă cu acea persoană, nu cu religia.

Marea majoritate a credincioșilor din România habar nu au care sunt deosebirile dintre Catolicism și Ortodoxie, de ce se face crucea cu două degete în palmă și cu trei deget strânse, de ce se face, în Ortodoxie, de la umărul drept spre umărul stâng, iar în Catolicism se face cu patru degete de la umărul stâng la umărul drept, ce-i aia Filioque. Habar n-au! Știu cel mult «Doamne ajută!», «Doamne Ferește!» și, eventual, «Crezul», «Tatăl Nostru» și «Înger, îngerașul meu».

În rest, nici Biblia n-au citit-o. Nici măcar Evangheliile să le fi citit. Câți au citit epistolele? Să fim serioși! N-au nicio treabă cu religia, nici măcar cu Biserica. Au treabă cu această alternativă la autoritatea locală numită «preot». Autoritatea locală fiind primar, spital, consiliul județean, poliție. Toate acestea pot fi înlocuite pentru mulți dintre oamenii care se declară credincioși cu preotul. Nu cu Biserica! N-au treabă cu religia și cu Biserica. De aceea, se vor duce la Teodosie, n-au ei treabă cu Sinodul… Ce-i ăla Sinod…?”, a spus gazetarul Cristian Tudor Popescu, la emisiunea Cap Limpede de la Digi24.

Editor : Adrian Dumitru

[ad_2]

Citește mai mult..