Este Metaversul o strategie de marketing, pentru a distrage atenția de la problemele Facebook?
[ad_1]
Metaversul a creat o întreagă nebunie. Firme mari vând produse digitale, generațiile se pregătesc pentru această lume virtuală, care ar fi menită să existe în paralel cu mult prea banalul normal din jurul nostru. Însă cât de real sau mai bine zis cât de posibil este acest Metavers? Să fie doar un concept de marketing pentru a distrage atenția de la problemele Facebook? Foarte posibil. Și nu o spunem noi, ci Intel. Compania crede că Metaversul nu este posibil, cel puțin nu încă, pentru că nu există suficientă putere de calcul în computere.
Intel a făcut prima sa declarație cu privire la Metavers, care promite o lume virtuală mereu conectată, ce există în paralel cu cea fizică. Intel ridică o problemă-cheie în realizarea oricăror ambiții de Metavers: nu există suficientă putere de procesare pentru a susține așa ceva.
Un duș rece de la Intel
„Metaversul poate fi următoarea platformă majoră luată în calcul, după world wide web și mobil”, așa începe un editorial semnat Raja Koduri, vicepreședinte senior și șeful Intel Group. Dar Koduri aruncă rapid un duș cu apă rece asupra problemei: „Infrastructura noastră de calcul, stocare și rețea de astăzi pur și simplu nu este suficientă pentru a permite această viziune”, spune el.
Mai mult, Koduri nici măcar nu crede că suntem pe aproape. El spune că este necesară o creștere de 1.000 de ori a puterii față de capacitatea noastră colectivă actuală de calcul.
O mare parte din hype-ul metaversului a fost construit în jurul a ceea ce vor face acolo avatarurile oamenilor, fie că este vorba de întâlniri în realitate virtuală, concerte digitale și, desigur, integrări bazate pe blockchain și NFT. Și există foarte mult entuziasm în ceea ce privește viitorul căștilor de realitate virtuală și augmentată, fie că este vorba despre produsele Meta Quest sau despre căștile Apple, despre care se zvonește de mult.
Computere insuficient de puternice
Dar blocurile reale ale metaversului nu vor fi doar software și spații virtuale sau chiar căștile și gadgeturile pe care oamenii le poartă. Baza va fi în computerele și serverele care rulează vastele lumi virtuale partajate pe care metaversul le propune ca viitorul tehnologiei. Și aici Intel are o opinie extrem de reala si concreta: computerele de astăzi pur și simplu nu sunt suficient de puternice pentru a transforma aceste vise în realitate. Nici măcar nu sunt aproape.
Pe de o parte, afirmația este aproape ridicol de evidentă. Spațiul emblematic VR al lui Meta, Horizon Worlds, atinge maximum 20 de participanți pentru un spațiu, iar asta este pentru lumi animate de bază, în stil Roblox. Și chiar și cele mai mari jocuri video tradiționale care nu se confruntă cu cerințele suplimentare ale VR, cum ar fi Fortnite sau Battlefield 2042, pot gestiona doar până la 100-128 de jucători simultan.
După cum notează Koduri în editorialul său, nici măcar nu putem pune doi oameni într-un mediu virtual cu adevărat detaliat cu tehnologia actuală. Doi indivizi intr-un mediu social virtual înseamnă avatare convingătoare și detaliate, cu îmbrăcăminte realistă, nuanțe de păr și piele – toate redate în timp real și bazate pe datele senzorilor care captează obiecte 3D din lumea reală, gesturi, audio și multe altele; transfer de date la lățimi de bandă super mari și latențe extrem de scăzute; și un model persistent al mediului, care poate conține atât elemente reale, cât și elemente simulate.
Și asta este doar pentru două persoane – extinderea la sutele de milioane de utilizatori ar necesita mult, mult mai multă infrastructură de calcul.
Există, totuși, o speranță
Desigur, Intel are și un interes personal să spună că avem nevoie de computere și servere mai multe și mai bune. La urma urmei, Intel produce procesoare și în curând, GPU-uri, atât pentru dispozitivele de consum, cât și pentru centrele de date. Și dacă metaversul – cea mai populară tehnologie la modă a viitorului – are nevoie de o creștere literală de 1.000 de ori a capacității de calcul, ei bine, asta este extrem de bine pentru afaceri.
Problema, totuși, este că nici măcar Intel nu crede că hardware-ul singur ne va duce la o putere de 1.000 ori mai mare.
În schimb, Koduri prognozează optimist că algoritmii și îmbunătățirile software-ului vor atenua decalajul. Lucruri precum rețelele neuronale alimentate de învățarea automată sau tehnicile de calcul îmbunătățite cu inteligență artificială ar putea ajuta, dar tot nu va fi un progres rapid. Ar fi nevoie de cel puțin 5 ani pentru rezultate concrete.
Astfel, o mulțime de companii tehnologice mari s-au adunat în jurul ideii că AI și învățarea automată vor rezolva problemele de calcul, pentru orice, de la îmbunătățirea camerelor pentru smartphone-uri până la oferirea de imagini de gaming la o calitate superioară. Dar este doar o speranță a companiilor, nimeni nu știe sigur că va fi așa până la final.
Dar, între timp, sunt mulți cei care profită de anvergura subiectului: NFT-uri vândute pe sume uriașe pentru acest Metavers sau branduri de modă care produc articole vestimentare digitale vândute cu sute de dolari pentru aceleași lumi virtuale. Momentan, sunt exuberații și rămâne de văzut dacă Metaversul va deveni vreodată ceva mai mult decât un film SF.
[ad_2]
Citește mai mult..