Beneficiile pentru mediu și sănătate obținute de orașul Torino prin mărirea spațiilor pietonale și pistelor de biciclete în ultimii 10 ani, în contrast cu visul românilor de a obține aceleași rezultate și reducerea impactului poluării.

Torino, un oraș din nordul Italiei cunoscut pentru arhitectura veche, FIAT și mâncarea delicioasă, este acum și un exemplu de bună practică în ceea ce privește reducerea poluării. În ultimii 30 de ani, orașul a reușit să-și reducă emisiile de CO2 cu 56%, ținta fiind ca până în 2050 să devină neutru din punct de vedere climatic. În plus, Torino și-a dublat suprafața de spații pietonale și piste pentru biciclete în ultimii 20 de ani, a investit în transportul public și în spații verzi, devenind un oraș din ce în ce mai prietenos cu oamenii.

Pentru a afla cum a fost posibil acest lucru, am discutat cu Nae Gaetano, șeful Departamentului de Mediu și Tranziția Verde din cadrul Primăriei Orașului Torino.

Primăria Torino a devenit conștientă de problemele de mediu și de ce măsuri a luat?

Nae Gaetano: Orașul a avut probleme cu poluarea, în special cu depășirile de PM10, datorită istoriei sale industriale. În ciuda acestor provocări, Torino și-a redus emisiile de CO2 cu aproape 56% între 1991 și 2019, depășind obiectivul de reducere a emisiilor de carbon cu 30% până în 2020. Cele mai mari reduceri au fost înregistrate în sectorul rezidențial (-56%) și în iluminatul public (-37%), iar sectorul transporturilor (atât public, cât și privat) a înregistrat o reducere de 12%.

Torino a început să implementeze politici publice pentru reducerea poluării și combaterea schimbărilor climatice cu mulți ani în urmă. Cele mai importante măsuri au fost luate după 2009, când orașul a semnat „Pactul primarilor”, o inițiativă europeană voluntară pentru reducerea emisiilor de carbon cu minim 20% până în 2020 și 40% până în 2030. În primul raport, în 2015, am arătat că am atins această țintă, și chiar mai mult.

Concret, ce măsuri ați luat?

Nae Gaetano: Am crescut numărul de piste pentru biciclete din oraș, ajungând la 260 km în prezent. În ultimii 10 ani am dublat această infrastructură dedicată. Apoi, orașul a extins transportul public, metroul și trenul în zona metropolitană. Am extins Linia 1 de metrou, ceea ce a redus foarte mult numărul de călătorii zilnice făcute cu mașina personală, și vom face Linia 2 (n.5. 27 km și 32 de stații), care este în proiectare. De asemenea, orașul Torino a promovat și extins serviciile de car/bike sharing.

Am extins spațiile verzi și în ultimii 20 ani am dublat numărul de străzi pietonale. Înainte de asta, multe piațete și străzi întregi din oraș erau ocupate de mașini. La început, oamenii s-au opus, dar când au început să vadă beneficiile străzilor pietonale, le-au plăcut foarte mult. Am instituit, de asemenea, zone unde viteza maximă este de 30 km/h și zone cu trafic limitat.

Sursa foto: Dudlajzov | Dreamstime.com

Am reabilitat clădirile municipale ineficiente din punct de vedere energetic și am înlocuit centralele termice vechi. În ceea ce privește iluminatul public, am înlocuit o bună parte din becurile vechi și semafoarele vechi cu tehnologie LED. Am extins, de asemenea, sistemul de termoficare, având în prezent circa 600.000 de utilizatori, ceea ce reprezintă peste 60% din populația orașului. Acesta este cel mai mare sistem de termoficare din Italia.

Din 2010, 100% din energia electrică utilizată de administrație (iluminat public, semafoare și alte aplicații) provine din surse regenerabile de energie. De asemenea, am dezvoltat un sistem de management energetic în clădirile municipale bazat în principal pe utilizarea tehnologiilor ITC, capabil să ofere în timp real, printr-un sistem de senzori, informații despre consumurile și valorile climatice ale clădirilor. Am organizat și mai multe activități de conștientizare a cetățenilor pentru a determina schimbarea comportamentului și pentru a crea un oraș sustenabil și rezistent la schimbările climatice.

Ce suprafață de spațiu verde are Torino?

Nae Gaetano: În prezent, 57% din suprafața orașului este compusă din spații verzi, avem circa 55 mp de spațiu verde pe cap de locuitor. Orașul beneficiază și de un avantaj natural – o suprafață mare de pădure – iar după 1990 am transformat foarte multe spații industriale abandonate în spații verzi. Peste 90% din locuitorii orașului au un spațiu verde la cel mult 300 m de casă.

Ce pași va face Torino pentru a deveni neutru din punct de vedere climatic până în 2050?

Nae Gaetano: Din 1991 până în 2019, am redus cu 56% emisiile de CO2. Până în 2030, ne dorim să ajungem la 68%. Primăria va acorda prioritate acțiunilor de reabilitare termică a clădirilor și va promova standardele NZEB pentru cele noi. Vrem să creștem până la 85% folosirea tehnologiei LED la iluminatul public. Acum, suntem la 65%. Vrem un iluminat public inteligent, astfel încât intensitatea luminii să fie adaptată de la distanță, în funcție de condițiile exterioare. Vrem să dublăm numărul de kilometri de piste pentru biciclete, să construim încă 10 linii noi care să lege centrul orașului cu suburbiile. Vrem să investim în continuare în transportul public și să reducem numărul de călătorii zilnice făcute cu mașina personală, să promovăm achiziționarea de mașini electrice, atât în transportul public, cât și în cel privat. Totodată, vrem să îmbunătățim colectarea selectivă a deșeurilor și vom aplica o politică tarifară în funcție de cantitatea de deșeuri generate și colectată selective.

Nae Gaetano, șeful Departamentului de Mediu și Tranziția Verde, Primăria Orașului Torino, a prezentat aceste informații la conferința „Bucureștiul Verde. Cum ajungem acolo în cursa cu (prea multele) probleme de mediu”, care a avut loc pe 25 aprilie la București, organizată de Centrul Român pentru Politici Europene.