Sateliții lui Elon Musk i-au supărat pe chinezi. Ce se ascunde în spatele unei manevre aparent propagandistice
[ad_1]
Cetățenii chinezi s-au dezlănțuit luni pe internet împotriva ambițiilor spațiale ale miliardarului Elon Musk, fondatorul Tesla, după ce China s-a plâns că stația sa spațială a fost nevoită să facă anumite manevre pentru a evita coliziunea cu sateliții lui Musk lansați prin programul Starlink, a relatat agenția Reuters.
La începutul acestei luni, China a depus la agenția ONU care se ocupă de probleme în spațiu un document în care afirmă că sateliții din rețeaua Starlink au avut două „întâlniri la mică distanță” cu stația spațială chineză, la 1 iulie, respectiv 21 octombrie. „Din motive de siguranță, stația spațială chineză și-a activat preventiv sistemul de control pentru evitarea coliziunii”, susține China în documentul publicat pe site-ul Biroului ONU pentru afaceri spațiale.
Plângerile Chinei nu au putut fi verificate în mod independent, precizează Reuters, iar SpaceX nu a răspuns imediat la o solicitare de a comenta acuzațiile. Starlink Internet Services este o divizie a companiei aerospațiale SpaceX a lui Elon Musk.
„Este destul de simplu de verificat. Există date atât cu traiectoriile sateliților lui Elon Musk, cât și cu traiectoria stației spațiale chineze. Sunt date publice și pot fi verificate de terțe părți”, a comentat la Digi24 fizicianul Claudiu Tănăselia.
Starlink a lansat deja aproape 1.900 de mici sateliţi în cadrul programului său prin care urmărește să creeze o reţea de internet de mare viteză. Compania intenţionează să lanseze și alte serii de sateliţi în viitorul apropiat.
China a început să-și construiască stația spațială în aprilie, odată cu lansarea lui Tianhe, cel mai mare dintre cele trei module ale sale. Stația chineză ar urma să fie finalizată până la sfârșitul anului 2022, timp în care vor fi trimise patru misiuni cu echipaj.
Cetățenii Chinei împotriva lui Elon Musk
Elon Musk este o figură binecunoscută în China, dar afacerea sa cu vehicule electrice Tesla pe care o are în China a fost supusă unui control din ce în ce mai mare din partea autorităților de reglementare. În aprilie, la Salonul Auto de la Shanghai, un client s-a urcat pe o mașină Tesla pentru a protesta față de serviciile proaste de asistență pentru clienți, reamintește Reuters.
Acum, într-o postare pe platforma chineză de microblogging Weibo, asemănătoare cu Twitter, un utilizator spune, luni, că sateliții Starlink sunt „doar o grămadă de gunoi spațial”, în timp ce un altul îi descrie drept „arme americane de război spațial”.
„Riscurile reprezentate de sateliții Starlink sunt expuse treptat, întreaga rasă umană va plăti pentru activitățile lor lucrative”, afirmă un alt utilizator Weibo.
În condițiile în care se estimează că aproape 30.000 de sateliți și alte deșeuri spațiale orbitează în prezent în jurul planetei, oamenii de știință au îndemnat guvernele să facă schimb de date pentru a reduce riscul unor coliziuni spațiale catastrofale.
Agenţia spaţială NASA a fost nevoită să anuleze, la sfârșitul lunii noiembrie, o ieşire a astronauţilor săi în afara Staţiei Spaţiale Internaţionale, invocând riscuri de coliziune cu deşeuri spaţiale. Elon Musk a publicat atunci un mesaj pe Twitter în care a dezvăluit că orbitele unora dintre sateliţii săi din reţeaua Starlink au fost modificate pentru a reduce posibilitatea unor astfel de coliziuni.
Fizician român: China a lăsat pe orbită mii de fragmente de deșeuri spațiale după ce și-a distrus un satelit
„Mie mi se pare întreg incidentul ușor amuzant, pentru că în 15 noiembrie Stația Spațială Internațională a trebuit să evite un fragment al unui test antisatelit. În 2007, China și-a distrus unul din propriii sateliți și a lăsat pe orbită mii de fragmente care, spre deosebire de sateliții Starlink, nu pot să efectueze ei manevre de ocolire, deci toate vehiculele care ajung în calea acelor fragmente trebuie ele să facă manevrele de evitare. Stația Spațială Internațională a fost pusă de nenumărate ori în astfel de situații, intersectându-se cu astfel de fragmente ale testului respectiv. Nu cred că s-a făcut atunci o plângere la Națiunile Unite pe această temă, așa cum a făcut acum China”, a declarat la Digi24 fizicianul Claudiu Tănăselia.
El crede că este posibil să fie un fel de exagerare din partea Chinei, dar la fel de posibil este și ca doi sateliți din cei 1.900 ai rețelei Starlink să se fi apropiat, într-adevăr, de stația spațială chineză. Însă, a subliniat fizicianul, sateliții Starlink au propriul sistem de depistare a obiectelor care ar putea să fie în calea lor și pot să genereze o traiectorie de ocolire pentru a evita un potențial impact. Pe de altă parte, stația spațială chineză, având oameni la bord, s-ar putea să-și ia mai multe măsuri de precauție. „Nu cred că era un pericol real, dar de obicei, mai ales când avem oameni la bord, astfel de decizii se iau considerând că viața echipajului are prioritate”, a spus Claudiu Tănăselia.
Astfel de incidente sunt, pe de altă parte, destul de frecvente. Stația Spațială Internațională evită o dată la câteva săptămâni diverse fragmente spațiale, nu este nimic ieșit din comun și nici costisitor, care să implice o tehnică deosebită. „Este bine să evităm astfel de fragmente, evident, dar mai bine este să evităm testele antisatelit, care produc deșeuri, care nu pot să fie ușor orbitate și care sunt mult mai greu de detectat și de ocolit”, a subliniat fizicianul. El a amintit și de testul antisatelit efectuat recent de Rusia, care a lăsat probabil peste 1.500 de fragmente, din care s-au identificat numai aproximativ jumătate. Din acestea, cam 25 la sută pot reprezenta un pericol atât pentru Stația Spațială Internațională, cât și pentru stația spațială chineză, care nu are o orbită foarte diferită de ISS, a arătat Claudiu Tănăselia.
Citiți și: Spațiul, noua frontieră. De ce testează Rusia, SUA ori China arme antisatelit și cum se încearcă „militarizarea” orbitei terestre
Editor : Luana Pavaluca
[ad_2]
Citește mai mult..